Nederlanders eten te veel suiker




















Bij elke discussie over iets dat slecht is steekt iedereen het liefst zijn kop in het zand. Waarom doen we dit?! Lees hier wat feiten.
Mamaplaats heeft net ook het nieuws gedeeld over dat er zoveel suiker in drink pakjes zit.
Voor mij is dit geen nieuws, in de pakjes zit vaak vruchten sap = suiker en vaak word daar dan nog extra
vruchtensap concentraat = nog meer suiker en nog wat extra suiker voor de smaak aan toe gevoegd, dus nog meer suiker.
Wat je dan hebt is dus suiker + water en een smaakje en als je geluk hebt zijn er nog wat vitamines blijven hangen.
In een standaard pakje drinken van 200 ml zit ongeveer 10 gram suiker,
voor je het weet zit je op 100 gram per dag! (Om precies te zijn is het gemiddelde 102.5 gram)
Wist je dat Nederland op de 3e plek van de wereld staat als het gaat om te veel suiker eten?!
En natuurlijk staat America op de eerste plek met gemiddeld 126.4 gram per dag.
Nederlanders eten gemiddeld 4x de gezonde hoeveelheid suiker op een dag.
Maximaal 25 gram is de gezonde hoeveelheid, 
maar dan spreken ze over toegevoegde suikers en dus staat een stuk fruit daar eigenlijk weer buiten.
Ja ik weet het, niet heel duidelijk! En natuurlijk gaat het dan niet alleen om de toegevoegde
suikers in drinken, maar ook snoep, koek, en sauzen etc. Het gaat dan echt heel hard als je dat allemaal eet.
Ik zie dus totaal niet de toegevoegde waarde ervan in om dit te drinken, ik vind het niet eens lekker!
Als ik bijvoorbeeld appelsap drink dan verdun ik het alsnog met water en ik drink dat dan alleen bij mijn avond eten.
Zout en zoet vind ik wel een fijne combi.
Wat wij hier overdags drinken is vooral kruiden thee.
Die van piramide bijvoorbeeld, er zijn zoveel smaken van, de kabouter thee vind ik het lekkerste en venkel thee.
Daarnaast drink ik graag groene thee die we in Japan kopen, maar die van hier zijn ook prima.
In de avond drink ik graag een kopje earl grey thee met een beetje honing (dus ja suiker).
Verder maak ik een paar keer per week een banaan smoothie.
Heel simpel, je pakt een banaan, wat cocos melk en soya melk (of andere melk) (en ja in Soya melk zit suiker).
Dit even in de blender en klaar, Danny vind het ook heerlijk. Hij noemt het banane thee, 
al het drinken noemt hij thee, hij is nu twee jaar.
Als je dus ook smoothies wilt gaan maken, laat je dan niet verleiden tot de hype van een slowjuicer om 
daarmee sappen te maken, je haalt daarmee alle vezels uit het drankje en dat is zonde.
Voor de rest eten we gewoon 1 a 2 stukken fruit op een dag, 
het voordeel is dat je het rustig eet en er ook een voldaan gevoel van krijgt en dus niet
gaat over eten op een dag, fruit vervangen voor een “drankje” is dus zeker niet slim als je wilt afvallen.
Dus dit zo allemaal bij elkaar is ook wel het geheim voor een geslaagd dieet om af te vallen.
Suiker word omgezet in vet, als je weinig suiker eet, dan gebeurt dat niet en dus val je af.
Als je elke dag veel suiker binnen krijgt, zal je nooit goed afvallen.
Het ontwennen aan suiker kan zeker wel een paar maanden duren.
Vroeger nam ik altijd veel suiker in mijn thee, maar ik ben het gewoon steeds iets minder gaan doen,
inmiddels ben ik er zo aan gewend dat ik al snel iets te zoet vind.
Kinderen moeten ook dingen “leren” eten en wij kunnen dat ook prima.
En ik geloof echt dat als de basis bij de kids goed is, gezond eten, met mate suiker
dat ze daar later veel baat bij zullen hebben.
En daarnaast als je op de kosten moet letten dan is thee en water natuurlijk veel goedkoper dan sappen.
En natuurlijk eten we ook wel eens een koekje, cake etc. 
Maar omdat we al die andere zoetigheid niet binnen krijgen, is dat helemaal niet erg.
Ik zie veel voordelen, ga je de uitdaging aan?!
Probeer eens wat minder zoet te drinken en dat dan ook voor je kids.
~Leyla
www.facebook.com/leylafashion

No Comments

Leave a Comment